søndag, oktober 18, 2009

Strikket kjole

Så blev kjolen færdig...
Faktaboks:
Model: Kjole med rundt bærestykke, garn og mønster købt her.
Str.: L
Garn: Navia Uno - 4 ngl iflg. opskriften, men jeg måtte ha fat i endnu et ngl. (heldigvis var der en webstrikker der havdet en rest...) strikket i dobbelt garn.
Pinde: No. 8 rundpind.
Forbrug: 218g.
Bemærkninger: God og let opskrift, velbeskrevet - ikke for megen overflødig tekst.
Uha, det var lidt af en gyser, for jeg kunne fornemme efter at ha fået ryg og ærmer færdige, at der ikke ville være garn nok, og da der ikke var mere i farven hos sælger, måtte jeg ty til Webstrikkerne, og der var en rest, som jeg fik brug for. Jeg brugte 18 g mere.
Ændringer: Umiddelbart ikke nogen, dog kom jeg til at strikke to p. rib mere på for- og bagstykket, samt en omg. mere inden indt. på første pind i glatstrikn. Dette burde ikke have indflydelse på det mgl. garn, for jeg mgl. garn til 20 pinde i bærestykket...men garnmanglen kan skyldes at jeg strikker noget løst på så tykke pinde.
HOT or NOT: uha, ved det ikke lige helt... synes ikke lige den er blevet helt som jeg havde forventet....men pt. ligger den til tørren, så en gang vask kan måske ændre synet.... Det har nok lidt at gøre med garnets kvalitet, ikke at Navia er dårlig. Det er første gang jeg strikker i garnet, men finder at det virker sådan lidt grumset eller hvordan det nu skal beskrives. Den er super med en bluse under, og er dejlig varm, så på den vis skal den nok blive brugt. Havde regnet med at den skulle bruges til et guldbryllup vi skal til i beg. af nov., men lad os nu se, hvad jeg bestemmer mig til. Bærestykkets mønster er enkelt og flot...Halskanten er meget fin, og den virker ikke til at ville blive ekstra vid. Sidder pænt over skuldrene. God pasform!

NOTE: Kjolen er tænkt brugt sammen med en kort sort nederdel, med smarte strømper til samt en evt. knaldrød eller lilla bluse under og evt. et par matchende sko/støvler til... jeg kunne aldrig finde på at udsætte mine omgivelser for en gang lårkort kjole....

Jeg fik fredag aften strikket meget på kjolen, så der manglede kun få omgange lørdag form. Fredag havde jeg besøg af Inge og Fru Brogaard - et impuls-strik-in - til hyggeaften med strikketøjet. Jeg havde kun den ene af drengene hjemme, og han ville ikke strikke (!) så var jeg jo nødt til at have selskab af nogle der ville... Ih, det var altså rigtig hyggeligt. Det må gentages. Tænk, Inge lærte mig noget nyt, noget omkr. aflukn. af masker i tåen på en strømpe, det så drabeligt ud med at få ført pindene ind i strømpen for så at strikke afslutningsmaskerne sammen fra indersiden, men det gav en flot afslutning på tåen... Nu er mindstemandens andet par strømper i fuld gang med at blive færdige, og metoden er afprøvet - med succes....Dejligt at lære noget nyt!!!

7 kommentarer:

nynne sagde ...

Jeg syntes den klær dig - men kender godt til det med at tingende ikke lever op til forvendtningen. Jeg kan nu godt lide det lidt rå udtryk jeg syntes både garn og kjole har.

Fríða sagde ...

wow, det gik hurtigt! söd model, rigtig klædelig til dig.
kh.fra Island
Frida

Merete sagde ...

Den kjole er bare super flot og er lige dig. Den må jeg have på min liste.
Merete

Jane sagde ...

Annette den er helt vild flot til dig og du kan ihvertfald sagtens ha´ den på til guldbryllup.

Lene Sophie sagde ...

Hvis ikke du er tilfreds så kan du sende den til Ordrup, her skal den nok blive brugt flittigt... Den er rigtig flot synes jeg, må også også på to-do-listen her.

jane sagde ...

Den er da rigtig flot, men kjole? er den ikke lige lår-kort nok? Jeg vil da gerne se dig iført strømper og kjolen!!
Knus
Jane

Bettina sagde ...

Den klæder dig altså rigtig godt! Men jeg ville nu bruge den som tunika. Sammenstrikning på tre pinde af tåen er SÅ smart! :o) Bruger kun dén løsning, når jeg en sjælden gang strikker strømper.