onsdag, april 29, 2009

Drenge og god leg

Nogle gange så undrer jeg mig over hvad der sker, når drenge indimellem ser tv - forleden så de Det Lille Hus På Prærien hvor der var noget om telefonen, hvordan der kom forbindelse til de der boede langt ude på landet... så igår havde mindstemanden travlt - rigtig travlt og skulle bare bruge noget snor - her og nu.... "godt og holdbart" som han sagde, og med nogle konservesdåser og nogle tændstikker så hang der pludselig snore på kryds og tværs udenfor... fra soveværelset over til vores hønsehus og derfra til vinduet i stalden... og så stod drengene ellers og talte i "telefon" med hinanden - at vi så også kunne høre dem råbe til hinanden er så en anden sag, men ih hvor de hyggede sig... (herover er han ved at få "telefonen" om på den anden side af huset, helst på taget, selvfølgelig...)her på billedet kan man se dåse og snor....(klik på det)

Den anden dag kom den mindste og prøvede at forklare mig om streger og prikker...hvad de kunne bruges til....og egentlig helst med en lommelygte.... Jeg har kunnet morsealfabetet udenad da jeg var spejder - og der findes faktisk en remse for hvert bogstav, således at man kan finde ud af prikkerne og stregerne... den eneste jeg kan huske lige pt. er F - flamingoæg - prik prik streg prik, her bruges bogstavet "O" som streg og de øvrige vokaler som prik (A - prik streg - Amor).... Er der nogen der kender den remse? isåfald vil jeg gerne høre om jeg kan få et eks...

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg kender godt morsehuskereglerne. De findes f.eks. på dette link: http://morse.webspejder.dk/huske/billeder/ Den med O, mener jeg kan findes i arbejdsstoffet fra DDS, som kan lånes på de fleste biblioteker.
God fornøjelse.
En anonym læser Bitten

Anonym sagde ...

Jeg kan det stadig udenad, men du bruger vist et andet system end mig. Jeg har denne slags huskeregler:

A - en appelsin og et fad (.-)
B - en bjørn med tre unger på rad (-...)
C - to kviste med hver sin citron(-.-.)
D - en dolk med to dråber blod (-..)
osv...

De eneste jeg ikke bruger disse remser til er F og L.
Der bruger jeg
F - Fri-ka-deeeeel-ler (..-.)
L - Li-nooooo-le-um (.-..)

God fornøjelse til drengene..