torsdag, maj 15, 2008

I nærheden af hvor jeg bor...

ligger dette smukke slot...som har været højskole siden 1940'erne... Voldgraven er tørlagt og er udvalgt til at være blandt Historiske Haver, der skal genskabes til oprindelighed...arbejdet er i fuld gang kunne vi se idag, drengene og jeg. De polske havemænd var igang med at lægge ny belægning på havegangene...
Mindstemanden og jeg fandt udsigtspunktet og kunne se slottet herfra...huset til venstre er forstanderboligen, der blev bygget for nogle få år siden, matchende de øvrige bygninger på stedet. Øverst oppe på slottet er der elev-værelser... Efter der for nogle år siden kom ny forstander, har der været stor åbenhed (modsat tidligere) for lokalområdet til arrangementer m.m.

Her har jeg så drejet kameraet mod nord - og her ses kirken - og de røde tage - præstegården. Der er mange historier knyttet til kirke og slot...Når der er bryllupper m.m. i kirken, så er der mange der får taget fotos med slottet i baggrunden - og slottet kan lejes til bryllupper....Skoven hører til Skov og naturstyrelsen, som for et par år siden byggede dette dejlige bålhus, som bruges flittigt at lokale, skovbørnehaven og fritteren. Der er borde og bænke, samt en stor grill der frit kan benyttes, dog er der af og til unge fra området, der mener at det skal bruges til drukgilder m.m. og "glemmer" så lige at deres mor ikke er med til at rydde op efter dem!
Bålhuset var i brug idag af fritteren - mindstemanden og jeg mødte så brormand der hyggede med de andre fritterbørn... Der er mange der kommer forbi - lige til venstre for huset her er der bord og bænkesæt, som var optaget af kaffedrikkende skovgæster...
Jeg havde hverken ur eller mobil med, så det var en hel lise for sjælen at gå i skoven uden at kende tiden....og blive forstyrret af div. sms m.m. Drengene syntes det var skønt at være i skoven....
Som barn cyklede min bror og jeg skoven tynd på alle skovstier, vi kendte hver en krog...her hvor bålhytten er lå der engang en spejderhytte der flittig blev brugt af spejdere, men den var noget faldefærdig og blev fjernet for mange år siden.

2 kommentarer:

Jane sagde ...

Flotte billeder du har taget.
God weekend

Lene sagde ...

tak for en dejlig tur, jeg kan godt forstå at I nød at gå i skoven