lørdag, juli 19, 2008

Så begynder høsten....

I Haven har vi grøntsager og de første er klar til høst... Nyplukkede bønner, let kogte og til aftensmaden - det er altså mums...sammen med salat og nye kartofler....senere gulerødder, grønkål, løg og porrer... Solbær og Ribs har jeg ikke for mange af selv, dvs fuglene fra skoven kommer som regel først og plyndrer før bærrene er modne. Bare kirsebærene der lige skulle have en dag mere, var piiiissst væk! Men min svoger har to buske, som giver meget, og dem plukkede jeg igår morges - ialt 6 kilo - saftige og lækre..
Da jeg flyttede hjemmefra var en af de første ting jeg anskaffede mig var en tuttifrutti....den har gjort det rigtig godt....
Den koger, den frugt jeg putter i til lækker saft - og igår kom der 4,3 liter solbærsaft ud af det. Det skal så idag koges op med sukker og hældes på flasker. Jeg beregner gerne 600g sukker pr liter, så det bliver nok til 7 måske 8 flasker saft...som gerne skulle holde til vinterens begyndelse..
Mindstemanden syntes at jeg skulle fotograferes mens jeg strikkede...og jeg er ret langt efterhånden med FLS - mangler kun 10-12cm og ærmer...
Det går faktisk ok, bare ikke for længe ad gangen. Torsdag besøgte jeg en klog mand vi har her i området, jeg havde faktisk glemt ham som mulighed, men tog mig sammen og ringede (her er der nemlig kun bestemte tider at ringe op på) og skulle komme forbi. Min arm blev "brækket" og knoklet igennem sammen med skulder og nakke.... jeg tror på det hjælper, sammen med de øvelser han angav.... Han er en pensioneret læge, der er super til dårlige rygge og andre skavanker/sportsskader. Mange besøger ham fra nær og fjern... En mand af meget få ord, så det han siger er man nødt til at fange første gang han siger det...
Igår besøgte vi årets marked - heldigvis var vejret med os, for her til morgen regner det... Der var det sædvanlige gøgl, ragelse og skrammel... Dyre-afdelingen er den bedst besøgte fra os, børnene var meget optagede af de ualmindelige skønne hundehvalpe der var, og mente bestemt at vi skulle have en med hjem... Heste i massevis - i forskellige fodertilstande - var der også. Malene mente at hun skulle have en "knæhøj" pony med hjem, meeeeennnnn...... ikke igår!
Jeg fandt en garnstand - der var fire ngl uldgarn tilbage, merino 550m/100g til 40 kr. pr 100g ngl - fik manden priget lidt, så jeg fik det til en ok pris... der var en god del strømpegarn og lidt uldgarn, men resten (8) af de 10 rækker var syntesegarner af div. kvaliteter...så dem sprang jeg over.. Sidste år fandt jeg en stand med hjemmespundet garn, men fandt den ikke i år...
Gamle børnebøger fandt jeg også nogle stykker af, som jeg bare måtte eje...som så skal læses for/med børnene her i ferien..bl.a. TudeMarie...
At være til marked betyder også at man møder mange folk, nogle møder man kun til marked år efter år...og igen igår var det sådan...

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej Annette.
Gem lige lidthjemmelavet saft til mig. Jeg er hjemme igen mandag aften..
Knus fra Mona..