torsdag, september 04, 2008

Turen til Pisa...

Jeg havde i foråret fødselsdag og fik i gave af min mand en weekendtur til Pisa - og den havde vi så i den forløbne weekende. Skønt vejr - over 30grader, blå himmel og vindstille....Det var varmt...
Aftenstemning ved floden....Vi travede rigtig meget rundt i de gamle gader - ja, jeg følte ihvertfald på et tidspkt. at mine ben var blevet 10 cm kortere så træt var jeg. Og beviset for vi var her...

Der er var rigtig mange mennesker ved tårnet - et værre mylder. Men et imponerende område.

Springvandet foran togstationen, min mand mente at jeg skulle på billedet ikke ham.... det var jeg ikke helt tilfreds med, men måtte bøje mig for hans argumenter.... Området lignede togstationer som vi kender det med persontyper og bagsiden af det land man besøger. Der var ikke så mange tiggere, som Mette fortalte os om, men nogle var der...

Vi var en tur i Botanisk Have, en meget gammel have tilbage fra midten af 1700 med store flotte og meget gamle træer - et kæmpe stort Magnolia-træ måske 6-7meter højt- aldrig har jeg set et så stort eksemplar. tænk at være i Pisa i foråret hvor det ville stå med blomster? Urtehaven var meget spændende der var som ses herunder rigtig mange lerurtepotter med planter i, som trængte til vand. Det var desværre det der gjorde oplevelsen i den haven lidt ambivalent, da det ikke har regnet i meget lang tid i området(flere måneder) og alle planter bar præg af manglen. Der var et stort område med Hortensiaer - og alle, uden undtagelse, var kedelige at se på, da de manglede vand.

Ved siden af Nationalmuseet lå denne kirke med dette gigantiske loftmaleri - hold da op, det var lige så man tabte pusten.... Så imponerende et billedværk. Nederst i billedet ses 4 søjler - i billedgengivelsen forsvinder den magi, som de gav i billedet - det var som om at det var 3-dimentionelt billede.
På en af vore ture, gik vi ind i en katolsk kirke(dem var der faktisk ret mange af...) og sad lige nogle minutter på bagerste række. Hvilken ro....og en imponerende bygning. Jeg skal når vi er på ferie altid lige ind i en kirke for at se og mærke roen...og det plejer aldrig af udeblive. (Måske en "skade" fra da jeg var spejder, hvor lokale kirker altid skulle undersøges og beskrives på turene...)
Vi havde ikke morgenmad med i pensionsprisen - men to min. gang fra pensionen lå det der hurtigt blev vor stam-cafe...Prisniveauet var faktisk ens, men servicen her var super...
ja, hvad laver sådan et billede så her af et gammelt nedløbsrør og nogle gamle ledninger.....jo, det er så mandens "arbejdsskade" - han lagde mærke til alle former for installationer og måtte sande af Stærkstrømsbekendtgørelsen ville komme på arbejde med alle de - iflg. danske regler - ulovlige installationer.... Jeg sætter kun et billede i her, for vi har mange, "...tag lige et billede af de på muren der...." Jeg har også mange billeder af døre - hoveddøre - underlig fotograf, men det er da spændende at se på hoveddøre, selvom de synes ens, så er der jo personligt præg på alle....

Mette og jeg foran lufthavnsbygningen....til et lyn-strik-in... og det var simpelthen smadderhyggeligt...Og Mette havde en lille pakke med små strikkede ting, nyttegaver. Vi fik vendt mange ting om Pisa, og vi skylder Mette stor tak for at hun hjalp os med kontakt til det lille pensionat vi boede på. Det var helt specielt og er svært at beskrive.
En smal gade, som utallig andre i Pisa...

Vor flyver var 1½time forsinket....men jeg havde ringet til pensionatet for at sige at vi kom senere, da Fru Pina egentlig havde ferielukket. Men nevøen var oppe og tog imod os og vi blev installeret på et dejligt værelse. Pænt, rent og der var meget varmt - men det var der jo hele tiden...
Vi tog en taxi til pensionen, og den kørte ret hurtigt - og når man som jeg ikke er så glad for "interessant" kørsel (=køresyg på no-time) så føles det jo hm hm... Men ad små gader kom vi frem... 10 min. fra lufthavnen. Da vi skulle hjem tog vi bussen - let og enkelt, og lige så hurtigt som med taxi!

Pensionen ligger helt helt centralt i en lille smøge i det gamle Pisa. Kedeligt ser det ud - med danske øjne - udefra, men det oste af stemning. Motorcyklen en H-D tilhørte nevøen, der kom jævnligt på besøg hos Fru Pina for at hjælpe hende. Hun talte ikke engelsk, men han heldigvis...Lige et view hen ad gaden forbi hoveddøren på pensionen...

Entreen hos Fru Pina...min billeder inde fra pensionen er desværre ikke blevet så gode, men det oste af stemning, ro og stilhed....Vi valgte den ene dag at se på byen udenfor murene af den gamle bydel - så vi tog en rundtur i bybusserne - vi kunne køre i 2 timer på en billet til under 10+ kr....og vi nåede ud i alle "hjørner" Men næste gang vi tager til Pisa, så vil vi ud på landet, op i bjergene og en tur til Lucca. - og det med børnene...Jeg tror jeg tog lidt over 300 billeder...så I fik kun et lille uddrag herover...

Garn - nej det fik jeg ikke købt, men en hel del sjaler - Pashmina - det står der ihvertfald på etiketterne - ægte eller ej men flotte var de og jeg fik da priget lidt om prisen! Den ene af pigerne har kriget sig et sjal, men mener at hun skal have et mere...
Strikket - jo lidt, en eftermiddag hvor manden snorksov og jeg syntes jeg trængte til lidt ro og tankevirksomhed. Jeg er igang med en Dahlia, men jeg skal trævle op for tredie gang, strikkefastheden og jeg er uvenner, så nu bliver det på p. 5 istedet for 4,5...så kan det være det passer. Jeg har lavet strikkeprøve! men den må være krympet!
Børnene - ja, ingen sårede eller på anden vis tilskadekommende - havde hygget sig sammen og med bedsteforældrene...

3 kommentarer:

Hygge-Strik sagde ...

Hvilken smuk gave, du fik af Ivan. Jeg syntes at Italien er meget smuk på denne årstid, vi var selv i Pisa for ca. 13 år siden og kunne godt trænge til et gensyn, efter at jeg har set dine billeder.
Knus fra Bebiane

Anonym sagde ...

Dejligt at I havde en god tur :-) Og godt at høre at det ikke var helt "spild" at du fik lidt strikketøj med ;-)

Lene sagde ...

Hvor ser der hyggeligt ud, Anette. jeg har aldrig været i Italien udover en gennemkørsel, men Pisa lyder som et besøg værd.