onsdag, februar 06, 2008

Hvad der bringer minder frem...

er nogle gange tilfældigt - men her til morgen hørte jeg i vores lokale radio et indslag om Vejle Zoo som lå i Trædballe i Vejles vestlige udkant oppe på skrænten - idag kendt som Himmelpind. Vejle Zoo var forløberen til det nuværende Givskud Zoo. Ejeren ledte efter større lokaliteter og det blev så der. Vejle Zoo blev flyttet fra Vejle skråningen omkring 1971. Der var både løver, elefant, pingviner og andre smådyr. Jeg kan huske fra mit første skoleår, at vi var på udflugt med klassen - jeg husker ikke hvordan vi kom dertil, men det må have været med rutebil, da det var i skoletiden. Jeg kan huske - og det popper engang imellem op - at jeg var så imponeret af de små marsvin, der boede i store cementringe (det er hvad mit indre billede husker, det var nok større og bedre end barneerindringen kan bringe) for dem havde jeg ikke set før.Pingvinerne der gik i et vandbassin. Elefanten måtte vi give spagetthi - og vi havde fået skrevet i vores kontaktbog at vi skulle have 70 øre med og måtte gerne have spagetthi med. En is fik vi også, den gav lærerinden, fru U....- ja dengang var der vist ikke kopimaskiner til på skolerne som idag. Hvem husker ikke når der nogle gange skulle laves (sprit)stencils og duplikeres, og håndsving.......og lugten af sprit...?
Ja, udflugten var en stor dag, som gjorde indtryk på et barn der ikke havde været så meget hjemmefra. Så kan man nogle gange tænke på at vi idag giver vore børn alle mulige oplevelser inden de kommer i skole - så de næsten ikke bliver overraskede eller har dybe indtryk med sig i bagagen senere i livet. Idag kan de næsten starte computeren før de kan tale rent!.

1 kommentar:

Laila: sagde ...

For ikke at tale om at de styrer rundt i internettet og starter DVD'en... med det rigtige sprog osv...

Jeg tror nok at vi havde det lidt lettere da vi var börn. Vi fik store oplevelse, og nu er der bare oplevelser en masse hver evigt eneste dag.

Knuser her nede sydfra, hvor jeg stadigvæk bliver mundlam när jeg nyder synet ud over Alpekæden.

Laila