søndag, december 10, 2006

Brune kager ...

og disse er bare de bedste - synes jeg og min familie....opskriften har jeg fået af min mor, som har den fra hendes mor... vær obs på at portionen er ret stor.
2½pund mel (1250g)
1 1/4pund margarine (625g)
1 pund flormelis (500g)
½pund sirup (250g)
15 g potaske - opløst i vand
1 tsk kanel
1 tsk nelliker
sukat, pomeransskal, fint hakkede mandler

Dejen æltes koldt - dvs mel + margarine smuldres sammen og de øvrige tørre ingredienser blandes i samt mandler - tilsidst tilsættes sirup og potaske og det æltes sammen til en fast dej. Rulles ud i stænger, som stilles koldt 1-6 dage (kan også fryses ned) og efterflg. skæres ud i tynde skiver, der bages ved 200grader til de er lysebrune

I næste uge skal jeg bage disse brunekager - har nogle år op til jul været nødt til at bage to portioner for her i huset spises der mange småkager, når vi har nogle.
Er helt udbombet efter 7 dages arbejde/kursus så det bliver helt fantastisk at have fri i en uge...men dagene er allerede disponeret -. julegaverne skulle gerne købes i denne uge.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Mange tak for opskriften, den vil jeg prøve om jeg kan finde ud af :o)
Har du virkelig alle dine fridage besat i den her uge? Hulk hulk, betyder det så at vi slet ikke skal ses i løbet af ugen?

Knus fra mig..

Unknown sagde ...

Uhm de lyder til at være lækre. Brunkager kan jeg altså bare ikke lave så det ordner Karen Wolff for mig.
Kh Jane

Annette sagde ...

Hulk Hulk behøver du ikke, Mona, tlf. er da opfunden...*G*
jeg kommer forbi til en kop kaffe...