lørdag, oktober 11, 2008

Tabu

Nogle gange kan jeg komme i tanke om noget om natten, som gør at jeg ikke kan sove ordentlig resten af natten - og natten til idag ingen undtagelse....
For 1½uge siden havde minstemanden seddel med hjem om lus...åh nej ikke igen, men "sæsonen" er jo igang...men heldigvis var der ingen "venner" på besøg... Jeg har så det sidste 1½døgn haft kløe i hovedbunden, så var det lige at jeg vågnede i nat.....LUS for den da.... er det det? Det var kløe de "rette" steder - så da det ikke var ukristelig tidligt, stod jeg op og fik håret kæmmet med balsam en masse.....og disse kamme herover... Virkeligt effektiv.... og heldigvis for mig INGEN "venner" i mit hår.... Det er svært at kæmme sig selv, når ens hår er tykt, ikke så samarbejdsvillig med en spinkel, men dog stærk kam...Jeg tror jeg stod næsten en ½ time og harede igennem hovedbunden, så hvis det klør idag, er det på grund af den irritation jeg påførte ved at presse kammen igennem håret...
Jeg har sjældent mødt forældre der indrømmer at de også har haft lus, når deres børn har haft... her i huset bliver alle kæmmet, hvis bare en af børnene har haft seddel med hjem.. En sommer for mange år siden havde mine piger lus på skift i 6 uger! - det var altså en hård omgang. Jeg er ikke tilhænger af de præparater man kan købe på apoteket, dels er de dyre og så er det hård kost for et barns hovedbund, og så er resistens for produktet også en faktor - så jeg bruger den billigste balsam i rigelige mængder og hælder i håret, skyller det halvt ud og kæmmer så i en tyve minutters tid - til alt håret er kæmmet på kryds og tværs. Gøres dette hver anden dag i 14 dage, så er man fri af "vennerne" og de har ikke en chance for at vokse sig store og "flytte" til andre børn.
Det værste jeg ved er, når jeg nogle gange har kontakte andre forældre fordi jeg har opdaget lus hos mit barn, og fortalt dem det og så fået at vide, at det vil de ikke gøre noget ved, så bliver jeg faktisk lidt vred...Det er jo ikke en anklage om at lusene kommer fra dem jeg henvender mig til, men mere en hjælp til at lusene bliver udryddet... Jeg føler ofte at lus er tabu hos mange familier - men de er desværre ret almindelige og alle kan få "besøg".... uanset hvilket hår man har. Børn leger tæt så det er næsten umuligt nogle gange at undgå det. Men det vigtigste er da at gøre noget ved det.....
Det er ingen skam at have lus, men det er en skam ikke at gøre noget ved det!
Men ellers går det godt..:-) Familien sover længe idag - vi var til en fætters svendegilde iaftes og var sent hjemme - Mindstemanden skal til børnefødselsdag i formiddag og jeg bliver hentet af Inge M., da vi skal til Ry til Strik-In, så jeg skal lige have fundet et passende strikketøj at tage med.

9 kommentarer:

Laila: sagde ...

Uha, hvor jeg kender den følelse. Blot tanken om jeg jeg kunne have LUS er grundt til kløe.

Mine börn havde ogsä lus for 1 1/2 är siden. Og jeg gav godt nok lusene et skraptus-middel, men det var ikke det der fik luse væk, men den næsten daglige kæmmen af børnenes hovedbund. Nej, den lille fik faktisk klippe håret 2 mm kort, og sä var det slut!
Nöj, hvor var jeg trt af lus til sidst, men vi har ikke set dem siden, og børnene bliver jævnligt kontrolleret.

Jeg var ogsä meget äben omkring emnet, fordi jeg er sikker pä at DET er noget man kan göre noget ved.
Mystisk er det at se, at lusene ALTID kommer fra de sammen börn, sä det er øjensynlig ikke alle der har indset det.

Godt emne!

Laila i Schweiz

Garn, hund & kat sagde ...

Jeg kender et og det uden at have egne børn!

Je har aldrig slev hft lus som barn - men med en venindes datter som kommer her i huset tit og elsker at sidde tæt - også med mig ja så har jeg nu haft fornøjelsen af lus nogle gange, og bare at læse dit indlæg har givet mig kløe...

Kors jeg HADER de små bæster og fatter nada hvorfor man ikke som til en hund med lopper, kan få en lille dims og komme i nakken når man har lus....

Annette sagde ...

Update: senere på formiddagen kontaktede jeg lægevagten fordi jeg ville lige konferere af at det var ok at jeg tog en antihistamin for kløen - evt. nældefeber - hvilket lægen godkendte sammen med en panodil. Det har hjulpet vældig meget, så kløen er forsvundet...
Laila: ja det er mystisk hvorfor det ofte er de samme børn/familier er altid rammes... godt emne, ja for det irriterer mig at nogle ikke gør noget og bare lader stå til. Drengene her i huset har været "bobbet" så der kun har været 5-10mm.hår, men der kan lus altså også være i...men de kan ikke gemme sig for mig.!!!
Rikke: Der er mange der gør sig forhåbninger om endegyldige opfindelse til lusenes endeligt, men jeg tror desværre den mekaniske metode er den eneste effektive.

Anonym sagde ...

Jeg har kun haft lus én gang, og det var lige da jeg var startet i gymnasiet. Aner ikke helt hvordan jeg fik det, men jeg havde lagt mærke til små dyr i mit hår og spurgt min mor hvad det var for nogle. Hun mente det var nogle der var faldet ned i mit hår ude i vores lade, for der var nogle mærkelige små dyr. Vi valgte dog også at spørge min søster, da hendes børn vidst havde haft lus et par gange, - hun vidste det heller ikke... Kan ikke huske hvordan vi endelig fandt ud af at det var lus, men det gjorde vi altså. Det var ikke så fedt at skulle stå op foran sin nye klasse og fortælle at man havde fået lus - men følte det som en pligt, så andre kunne være forberedt. Vi kan jo kun bekæmpe dem hvis vi er ærlige omkring dem - vi skulle jo gerne have fået udryddet myten om at det kun er usoignerede mennesker der får lus!

Jane sagde ...

For et par år siden havde Andreas besøg af den slags lede bæster og jeg siger som dig. Det er ingen skam at ha lus, men det er en skam ikke at gøre noget ved det!
Heldigvis undgik alle vi andre bæsterne og vi har ikke set noget til skidtet siden...7-9-13...

Anonym sagde ...

7 -9- 13 og bank under bordet, så har vi været forskånet for Lus. Når seddelen bliver hængt op i børnehaven får drengene en tur med kammen, men heldigvis uden resultat indtil nu.

Tina/Chance-strikkeren sagde ...

Vi kæmper med de små lede sataner hver evig eneste efterår/vinter. Og ja, hvor bliver man bare træt af, der er forældre, der er lige glade. Jeg har en gang henledt et besøgende barn på, at hun havde lus (på en pæn måde, selvfølgelig) - "ja, jeg ved det godt, men min mor siger, der er så mange, hun ikke gider gøre noget ved det"....!! Herligt ikke? Man kunne bare se, hvordan de spurtede rundt i hovedbunden på det stakkels barn...

Håber I slipper helt af med dem igen. Det er nu sjovere at have rigtige kæledyr ;o)´)

KH Tina

Lene Sophie sagde ...

Lige hjemkommet fra ferie og så læser jeg dit indlæg og nu klør det som bare pokker...
Jeg har haft lus - godt nok for mange år siden hvor Regitze kom hjem med dem. Vi kæmmer hver søndag aften det meste af året, så er vi rimelig sikre på ikke at få besøg, men det hænder jo at de alligevel får nogle med hjem fra skole, der er jo desværre forældre der ikke gider at kæmme deres unger.

Merethe sagde ...

Lus kan man lige så godt blive venner med!! Når min datter havde slæbt bæsterne med hjem fra fritter, sovsede vi hendes hår ind i balsam og satte en dvd på, kom slik i skålen og så satte jeg mig bag hende i sofaen og kæmmede en dvd's tid!!
Jeg har set et eller andet sted at du har en opskrift på en islandsk damesweater med heste på bærestykket. Jeg vil blive så glad hvis jeg kan få fat i den opskrift - selv om jeg strikker elendigt, men den skal være mit projekt i vinter, og når jeg har øvet mig på den, vil jeg strikke en til min datter, da hun ønsker sig en islandsk hest!! - Håber du kan hjælpe mig